Media ethics
1.1 What is Ethics?
Ethics has a long history dating back to the beginning of
mankind. The tribal man gradually entered a civilized age because he was guided
by these human ethics. Ethics are not
rules. But it is a quality factor that people should adhere to behaviorally. A factor identifying acceptable and unacceptable behavioral
variations. Ethics can be described as a link of human civilization. Man, as a
social animal, is raised ethically throughout his life. It helps to
differentiate between standard and non-standard.
ආචාර ධර්ම වලට මානව වර්ගයාගේ ආරම්භය දක්වා දිවෙන දිගු ඉතිහාසයක් ඇත. ගෝත්රික මිනිසා ක්රමක්රමයෙන් ශිෂ්ට යුගයකට පිවිසියේ ඔහු මෙම මානව ආචාර ධර්ම මගින් මෙහෙයවනු ලැබූ බැවිනි. අචාර ධර්ම යනු නීති රීතීන් නොවේ. නමුත් මිනිසුන් චර්යාත්මකව පිළිපැදිය යුතු ගුණාත්මක සාධකයකි. පිළිගත හැකි හා පිළිගත නොහැකි චර්යාමය වෙනස්කම් හදුනා ගැනීමේ සාධකයකි. මානව ශිෂ්ටත්වය සංකේතයක් ලෙස අචාරධර්ම දැක්විය හැකිය. මිනිසා සමාජීය සත්වෙයකු ලෙස ජීවිත කාලය පුරාවටම ආචාරධර්මීය ලෙස ගොඩනැගෙයි. ඒය සම්මතය හා අසම්මතය අතර වෙනස හදුනා ගැනීමට උපකාරී වේ.
“moral principles that govern a person’s behavior or the conducting of an
activity” (Oxford Dictionary).
"සදාචාරාත්මක මූලධර්ම පාලනය කරන පුද්ගලයාගේ හැසිරීම හෝ ක්රියාකාරකමක
හැසිරීම" (ඔක්ස්ෆර්ඩ ශබ්දකෝෂය).
etc. led to
various religious practices in tribal societies. The ethics that emerged in
this way gradually became effective in the social, economic, political and
cultural fields. The term "ETHICS" is used in English to refer to the
Sinhala word "Achardharma". Its etymology is from the Greek word
"ETHOS". The Greek word etathos is used in the sense of
"character".
ආදී ගෝත්රික සමාජ වල නොයෙකුත් ඇදහිලි වත්පිළිවෙත් වීමට හේතු විය. මේ ආකාරයෙන් බිහිවූ ආචාරධර්ම ක්්රමයෙන් සමාජ, ආර්ථික, දේශපාලනික හා සංස්කෘතික යනාදී ක්ෂේත්ර කෙරෙහි බලාත්මක වීමට විය. ” ආචාර්ධර්ම ” යන සිංහල වචනය හැඳින්වීම සඳහා ඉංග්රීසි භාෂාවේදී ” ෑඔ්යෂක්ී ” යන යෙදුම භාවිතා කරයි. එහි නිරුක්තිය සිදු වන්නේ ” ෑඔ්යධී ” යන ග්රීක වචනයෙන් ය. ඊතතෝස් යන ග්රීක වචනය භාවිතා වන්නේ වී ඇත්තේ ” චරිතය ” යන අර්ථයෙනි.
According to Aristotle, ethics is a characteristic of self-realization. It is meaningful according to the respective social context. The applicability of ethics and its application is a mastery of its applicability to the respective social context. Although a man is not a social man at birth, he is one who can master the potential of becoming a social man. To recognize the true forms of society, one must become a member of that society.
ඇරිස්ටෝටල්ට අනුව ආචාර ධර්ම යනු ආත්ම සාක්ෂාත්කරණීය (Self-realization) ලක්ෂණය කි. එය අර්ථවත් වන්නේ ඒ ඒ සමාජ සන්දර්භයනට අනුගතව ය.
ආචාර ධර්ම වල උපයෝගීතාවය සහ එයට අනුගත වීම යනු ඒ ඒ සමාජ සන්දර්භයනට ප්රවේශ වීමේ ශක්යතාවය ප්රගුණ
කිරීමකි. උපදින විට මිනිසා සමාජයීය මිනිසකු නොවූවත් සමාජීය මිනිසකු වීමේ ශක්යතාවය ප්රගුණ
කළ හැකි අයෙකි. සමාජයෙහි නියම ස්වරූපයන් හඳුනා ගැනීමට නම් එම සමාජයෙහි සාමාජිකයෙකු
බවට පත් විය යුතු ය.
It seems
that ethics and
morality are more or less the same. But the difference lies in the fact that
ethics are externally
imposed while morality is self or internally imposed. When it comes to ethics,
the rules of conduct are defined by the profession
and the social system.
එය ආචාර ධර්ම බව පෙනේ සහ සදාචාරය අඩු වැඩි වශයෙන් සමාන වේ.
නමුත් වෙනස පවතින්නේ ආචාර ධර්මවල ය සදාචාරය ස්වයං හෝ අභ්යන්තරව පනවා ඇති අතර
බාහිරව පනවා ඇත. ආචාර ධර්ම සම්බන්ධයෙන් ගත් කල, ද චර්යා
නීති තීරණය වන්නේ වෘත්තිය සහ සමාජ ක්රමය මගිනි.
It is clear
that ethics is a process based on knowledge, and all other matters are
secondary to this. Based on these principles, it seems that the society in
which ethics is preserved is a knowledge society, and whether there is a
society in the broken human process is a problem that needs to be considered
sociologically. A society reaching a common goal is also an ethical
characteristic
ආචාර ධර්ම යනු දැනුම (Knowledge) පදනම් කොටගත්
ක්රියාවලියක් වන බවත්, අනෙකුත් සියලූ
කාරණා මෙයට දෙවෙනි වන බවත් පැහැදිලි වේ. මෙම මූලධර්ම මත ආචාර ධර්ම සංරක්ෂණය වන
සමාජය දැනුම් සමාජයක් වන බවත්, එය බිඳ වැටුණු මානව ක්රියාවලිය තුළ සමාජයක් පවතී ද යන්න සමාජ විද්යාත්මකව සිතිය යුතු ගැටලූවක් බවත් පෙනේ. යම් සමාජයක් පොදු
අරමුණකට පැමිණීම යනු ද ආචාර ධර්මීය ලක්ෂණයකි
Dr. John
McKenzie explains in his book "A MANUAL ETHICS" that ethics is the
study of one of the absolute values of our mental experience. That is, the
valid activities in the human being are reflected in the section From this study, it is clear that ethics is
of utmost value among the mental experiences of the individual. It also shows
that a person's good life habits and ethics are reflected. It is also clear
that ethics is a good support for good performance.
No comments:
Post a Comment
Thank you. To your encouragement. Stay tuned.